7 vanliga myter om elbilar och laddning

7 vanliga myter om elbilar och laddning

Andelen nyregistrerade hybrider och rena elbilar ökar stadigt och intresset för elbilar är stort, däremot är kunskapen om den inte lika stor bland köpare och bilförsäljare. Många köpare oroas av batteriernas livslängd, laddningstider och räckvidd. Vi slår hål på de vanligaste myterna om elbilar och laddning.

Myt 1: Elen kommer inte räcka om alla skaffar elbil

Jo elen kommer att räcka. Numera är nästan varannan nysåld bil laddbar. Anta att en bil i genomsnitt kör 1200 mil per år och en elbil drar i snitt 2 kWh per mil, det blir totalt 2400 kWh/år/bil. Om alla Sveriges 5 miljoner bilar helt plötsligt skulle bytas ut mot elbilar så skulle det innebära en energiförbrukning på lite drygt 12 TWh per år. Under 2021 uppgick elproduktionen till ca 166 TWh. Om vi skulle ladda alla elbilar så skulle det motsvara cirka 7 procent av Sveriges totala elproduktion. 

Myt 2: Elbilar har kort räckvidd

Falskt. Detta är en myt som man hör titt som tätt. Tyvärr beror påståendet i huvudsak på bristfällig kunskap om elbilar och räckvidd. Många av de nyare elbilarna har numera en faktisk räckvidd på 40-50 mil och det räcker oftast så att du kan åka på en långresa med maximalt ett laddstopp. Elbilars räckvidd varierar såklart beroende på märke och modell. 

Myt 3: Det tar lång tid att ladda elbil

Laddningstiden varierar beroende var du laddar och med vilken effekt. Laddar du din elbil hemma under en längre tid, exempelvis på natten, med en lägre effekt kan du fortfarande vakna upp till en fulladdad bil på morgonen. Är du däremot ute på långresa och behöver stanna vid en snabbladdare kan du ladda bilen från ett nästan tomt batteri till 80% på bara mellan 20-40 minuter, beroende på bilmodell. 

Ladda din elbil under tider när du inte använder den. Dessutom gör det gott för batteriet att ladda på en lägre effekt under längre tid. Så passa på om du har möjlighet att ladda på jobbet eller investera i en laddbox hemma.

Myt 4: Jag måste byta ut batteriet efter några år

Nej, du kommer inte behöva byta ut bilens batteri. Utveckling av elbilsbatterier har gått framåt och idag vet man hur man ska tillverka effektiva batterier på ett miljövänligt sätt med minskade utsläpp. De flesta elbilar idag kommer en åtta års garanti och batterierna är garanterade att ha minst 70 procent. Enligt en undersökning gjord av Geotab från 2020, tappar batterierna 2,3 procent kapacitet om året. Det innebär att man når garantinivån först efter 12-15 år. Rent krasst innebär detta att batteriet kommer hålla längre än många av bilens andra komponenter. 

Myt 5: Laddinfrastrukturen är endast utbyggd i södra Sverige

Nej men laddnätet är givetvis olika utbrett. Sverige har idag över 2900 publika laddstationer från norr till söder. Naturligtvis finns en stor del av dessa kring storstäderna och stadsbebyggelse där behovet av laddstationer är som störst och där antalet laddbara bilar är som störst. Vi kommer med all säkerhet se en allt större utbredning av laddnätet de närmsta åren.

Myt 6: Det är alltid långa köer till laddstationerna

Det kan vid tillfällen uppstå köer till laddstationerna, exempelvis vid storhelger eller på populära resvägar. För att undvika att hamna i kö kan du genom smarta appar se tillgänglighet för laddstationer utmed vägen.

Myt 7: Jag kan inte köra elbil på vintern

Falskt. Det som ofta brukar tas upp är hur mycket räckvidden försämras på vintern. Och visst det stämmer till viss del att räckvidden minskar vid minusgrader och snötäckta vägar, men endast omkring 10-20%. Det innebär att du kanske kan behöva ladda lite oftare än under sommartid. Om man jämför elbilar med bensin- och dieselbil är chansen till och med bättre för att din elbil ska starta när det är 20 minusgrader. 

Att köra elbil när det är snöstorm och minusgrader ute fungerar alltså utmärkt.

Läs vårt blogginlägg Så maximerar du elbilens räckvidd på vintern.